بازی های افزایش همدلی در کودکان
بازی برای آموزش همدلی به کودکان و بازی در مورد همکاری باعث میشود کودکان بهتر بتوانند احساسات خود را بروز دهند و نظرات دیگران را درک کنند.
- بازی برای همکاری| بازی برای آموزش همدلی به کودکان
- ۱. جریان سیال ذهن
- ۲. فکرم را کامل کن
- بازی های مشارکتی برای کودکان
- ۳. گم شده| برای آموزش همدلی به کودکان
- ۴. بازی در مورد همکاری، چه کسی آن را گفت؟
- ۵. مشخصات فردی شخص مشهور
- ۶. افراد رویایی
- ۷. موزه من|بازیدر مورد همکاری
- ۸. حقه یا خصوصیت
- ۹. صفت من را حدس بزن
- ۱۰. بازی هایی برای آموزش همدلی به کودکان، تکه های شخصیت
- ۱۱. کمک
بازی برای همکاری| بازی برای آموزش همدلی به کودکان
- جریان سیال ذهن
وسایل موردنیاز: کاغذ و قلم و آهنگ بیکلام
اهداف:
- بیان افکار بدون ترس از انتقاد
- قبول نظر دیگران بدون انتقاد از آنها
- آموزش فکر دست جمعی
روش بازی: هر بازیکن عنوانی بالای صفحه خود مینویسد این عنوان میتواند جمله، سؤال، نگرانی یا مسئلهای باشد که کودک طرح میکند. این کاغذها دستبهدست میچرخد هر بازیکن باید چیزی در برگهای که به دستش میرسد بنویسد. کودک میتواند سؤال بنویسد یا جواب دهد. ایدههای زیادی را میتوان در زمان کم تولید کرد هر فرد باید سریع نظر خود را بنویسد و نیازی نیست خود را سانسور کند؛ ولی هیچ فردی نباید از نظرات دیگران انتقاد کند.
ارزیابی:
- کدام نظرات شما را به فکر فروبرد؟ چرا؟
- نکته: بهتراست که آهنگ آرام و بیصدایی در فضا پخش شود تا تمرکز کودکان افزایش یابد.
- فکرم را کامل کن
وسایل موردنیاز: کاغذ و خودکار
هدف:
- بیان نظر
- بیان احساس
- درک احساس و نظر دیگران
- بازی در مورد همکاری
![](http://madarone.ir/wp-content/uploads/2023/04/همدلی-به-کودکان،-خودت-را-جای-دیگری-بگذار-pks6b6wuqwtw1zxohef6zeqctjxkzq9awkmlsgeuum.jpg)
روش بازی: هر فرد برگهای کاغذ را به شانزده تکه تقسیم میکند، سپس معلم به ترتیب ۱۶ جمله را بهصورت نصفه میخواند و پس از هر جمله منتظر میماند تا کودکان جمله را روی برگه کامل کنند. به طور مثال: «محیط اطراف ما بهتر میشود اگر…» سپس معلم صبر کرده تا همه جمله را تکمیل کنند و سپس جمله دوم را میخواند: «وقتی بزرگتر شدم میخواهم…» و به همین ترتیب.
مثالهای بیشتر:
نمیخواهم…
چیزی که در مورد معلممان دوست دارم این است که….
دوست دارم معلمم…
کاش دوستان بیشتری داشتم تا….
در اردوی مدرسه…
مدرسه سخت میشود اگر.
مدرسه بهتر میشود اگر…
وقتی وارد مدرسه میشوم…
مدرسه وقتی خوب است که…
در مدرسه میترسم…
در راه مدرسه…
به بقیه دانشآموزان کمک میکنم تا…
بقیه مرا دوست ندارند وقتی که…
دوست ندارم کلاسمان…
بعدازظهرها که کلاس تمام میشود…
![](http://madarone.ir/wp-content/uploads/2023/04/1564566562_P1cO2.jpg)
بازیهای مشارکتی برای کودکان
- گم شده| برای آموزش همدلی به کودکان
وسایل موردنیاز: خودکار و تکه کاغذ و یک جعبه برای نگهداشتن نقاشی آنها
اهداف
- تقویت تصویر خود
- پذیرش خطاها
- تأکید بر نقاط قوت
- بازی برای آموزش همدلی به کودکان
روش بازی: هر بازیکن خودش را در سه یا پنج جمله توصیف میکند و آنها را روی برگه مینویسد همه برگهها را درون جعبه قرار دهید، کودکان به ترتیب تکهای کاغذ بیرون میکشد و حدس بزنند که چه کسی آن را نوشته است.
نکته: اگر افراد نسبت به یکدیگر غریبه بوده و ویژگیهای خود را بهخوبی نمیدانند، میتوانید ویژگیهای ظاهری را نیز به آن اضافه کنید.
ارزیابی:
- چه چیزی در توصیف خودتان دشوار بود؟
- آیا کسی در توصیف خود از ایراداتش نیز نامبرده است؟
- بازی در مورد همکاری، چه کسی آن را گفت؟
![](http://madarone.ir/wp-content/uploads/2023/04/آموزش-همدلی-به-کودکان-1.jpg)
اهداف:
- تقویت تصویر خود
- آموزش حافظه بصری
- آشنایی با یکدیگر
- بازیدرمانی جهت افزایش مهارت همدلی کودکان
روش بازی: این بازی در مورد همکاری بوده و برای کودکانی طراحی شده است که یکدیگر را نمیشناسند، بازیکنان با چشمهای بسته راه میفتند و هنگامی که رهبر گروه بگوید «بایستید» رهبر گروه به شانه یکی از بچهها میزند و آن کودک خودش را بلند معرف میکند سپس رهبر فریاد میزند که دوباره حرکت کنید و همه حرکت میکنند تا رهبر بگوید چشمها باز سپس کودکان حدس میزنند که چه کسی خود را معرفی کرده است.
نکته: در گروههایی که اعضای گروه یکدیگر را میشناسند هنگام معرفی کودکان باید صدای خود را تغییر دهند.
- مشخصات فردی شخص مشهور
وسایل موردنیاز: مجلات قدیمی، قیچی، چسب، خودکار
اهداف:
- تقویت تصویر خود
- شناخت تفاوت بین ایدهآل و واقعیت
- کشف علایق مشترک
![](http://madarone.ir/wp-content/uploads/2023/04/hugging-children.jpg)
روش بازی: تعدادی مجله قدیمی روی میز بگذارید قیچی، چسب و خودکار را هم روی میز قرار دهید تا هرکسی یک صفحه روزنامه در مورد خودش بسازد و با خودکار یکی از تصاویر را تغییر دهد تا شکل خودش شود.
- افراد رؤیایی
وسایل موردنیاز: کاغذ و قلم
اهداف:
- تقویت تصویر خود
- تشخیص تفاوت میان ایدهآل و واقعیت
- کشف علایق مشترک
روش بازی: هر بازیکن باید دو تصویر از خودش بکشد یکی واقعبینانه و یکی ایدهآل.
پیشنهادها
- بازیکنان میتوانند دوبهدو تصویر یکدیگر را بکشند.
- رهبر تمام تصویرهای ایدهآل را جمع کرده و بازیکنان بهنوبت حدس بزنند کدام تصویر از آن کیست.
ارزیابی
- تفکیک رویا از واقعیت آسان نیست. برای شما کدام آسانتر بود؟ نمایش ایدهآل یا واقعیت؟
- موزه من|بازیدر مورد همکاری
وسایل موردنیاز: انواع اشیا محبوب که کودکان آوردهاند.
اهداف:
- تقویت حس هویت
- بهبود تصویر خود
- نمایش خود به گروه
- همدلی در کودکان
![](http://madarone.ir/wp-content/uploads/2023/04/آموزش-همدلی-به-کودکان.jpg)
روش بازی: هرکدام از کودکها در گوشه از اتاق قرار میگیرد تا بتواند نمایشگاهی از وسایل موردعلاقه خود جمعآوری کند به هرکدام از کودکان نیم ساعت برای ساخت نمایشگاه وقت دهید.
پیشنهاد:
- میتوانید از نقاشیها، کارت شناسایی، محتوی کارت، مقاله، اشیا محبوب، سنگهای زیبا، تکههای مجله، گل سر، تل، غذاهای دلخواه، رنگ محبوب، عدد شانس، ساعت و یکتکه جواهر موردعلاقه در این نمایشگاه دیواری استفاده کرد. سپس وقت این است که از موزه شخصی هر فرد دیدن شود.
- بازدیدکنندگان میتوانند بهصورت دست جمعی حرکت کنند.
- هر شخص بدون راهنما در اتاق گشته و نمایشگاه را تماشا کند.
ارزیابی:
- چه میزان از خودتان را توانستید در نمایشگاه نشان دهید؟
- آیا احساس میکنید برخی از نمایشگاهها سعی داشتند خود را بیش از حد خوب نشان دهند؟
- کدام نمایشگاه و موزه برای شما جالبتر بود؟
- حقه یا خصوصیت
وسایل موردنیاز: کاغذ و قلم
اهداف:
- ارتباط خصوصیتهای شخصیتی
- ارائه آگاهی اجتماعی
- بازی در مورد همکاری
روش بازی: رهبر سه داوطلب انتخاب میکند و از هرکدام میخواهد صفتی را در توصیف از خود انتخاب کنند، بنابراین تمام کودکان یک صفت را در گوش رهبر زمزمه میکند این صفات باید ویژگیهای باشد که کودکان در اغلب شرایط نشان میدهند.
رهبر این کلمات را روی کاغذ نوشته و در یک دایره این کلمات را میگذارند تا همه آن را ببینند، بقیه افراد با سه داوطلب صحبت میکنند و با صحبتکردن در مورد موضوعات متفاوت سعی میکنند که کدام ویژگی را دارند. داوطلب نیز باید بهگونهای پاسخ دهد که کمک کند بقیه راحتتر حدس بزنند.
![](http://madarone.ir/wp-content/uploads/2023/04/file.jpg)
پیشنهاد:
- رهبر بازی سه صفت را برای سه داوطلب مشخص میکند.
- بازیکنان به داوطلبان تیترهای خبری میگویند تا از واکنشها صفات انتخاب شده را پیدا کنند.
ارزیابی:
- آیا صفات با داوطلبان متناسب هستند؟
- آیا داوطلبان صفات خود را بهخوبی توصیف کردهاند؟
- صفت من را حدس بزن
وسایل موردنیاز: کارتهایی که صفت رویش نوشته باشد.
اهداف:
- واکنش به ویژگیهای شخصیتی دیگران
- تقویت خودآگاهی
روش بازی: وسط دایره شش کارت پشتورو شده داریم که صفتهای بامزه، آرام، بدبین، جدی، خوشبین و مضطرب نوشته شه است.
داوطلبان باید چشمهای خود را بسته و یکی از کارتها را برداشته نفر بعدی پشت سر او ایستاده و کارت را دیده، سپس همه کارت را دیده و سعی میکنند او را راهنمایی کنند که روی کارت چه نوشته شده است اگر درست حدس زد، نفر بعدی کارت را برمیدارد.
مثال: اگر روی کارت نوشته شده باشد طنز کودکان میگویند، کارتون، هاهاها، تعریف یک جک و موارد دیگ.
![](http://madarone.ir/wp-content/uploads/2023/04/shutterstock_321030764-1000x675-1-800x540-1.jpg)
ارزیابی:
- کارتی را که حدس زدید شما را توصیف میکند؟
- داشتن هرکدام از این صفات چه خوبی و بدیهایی دارد؟
- بازیهایی برای آموزش همدلی به کودکان، تکههای شخصیت
وسایل موردنیاز: خودکار و تکه کاغذ برای همه اعضا
اهداف:
- بیان عواطف
- مقایسه تصویر خود با تصویری که دیگران میبینند
- مواجهشدن با پذیرفته و طردشدن
- آشناشدن با دوستان جدید
- صمیمی شدن و کنارگذاشتن رودربایستی
روش بازی: این بازی برای بچههایی مناسب است که با یکدیگر آشنا نیستند، همه بازیکنان روی ده تا پانزده تکه کاغذ صفات شخصیتی مختلف را مینویسند و صفاتی که دوست ندارند را به دیگران میدهند و طرف مقابل نیز میتواند صفاتی که دوست ندارد را نگیرد. حالا بهنوبت وسط دایره رفته و صفاتی که دارند را نمایش میدهند.
ارزیابی:
آیا کسی در نظر اکثر افراد ویژگی بدی دارد؟
چه کسی دوست دارد تصویر غلط را در مقابل کل گروه درست کند؟
این بازی در روحیه افراد گروه نقش مثبتی دارد؟
- کمک
وسایل موردنیاز: کاغذ و قلم
اهداف:
- آموزش خودآزمایی
- آغاز ارتباط
- افزایش همدلی
- بازی در مورد همکاری
روش بازی: هر بازیکن پنج صفت شخصیتی را که فکر میکند دارد مینویسد سپس برای هریک از صفات یک شغل مناسب مینویسند.
بازیکنها دوبهدو مصاحبه شغلی انجام میدهند و یکی کارفرما و یکی فردی است که دنبال کار است، در پایان هر کارفرما به گروه گزارش میدهد که چند تا از صفات خاص شغلی دارند و آنها را استخدام میکند یا نه این بازی در مورد همکاری کودکان بسیار مؤثر بوده و به آنها یاد میدهد چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
ارزیابی:
- چه صفاتی مهمترین صفات برای شغل بودند؟-%D9%87%D9%85%D8%AF%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86/
تکنیک های جالبی هستن مخصوصا برای مربی ها و والدینی که پرورش همدلی در کودک براشون اهمیت دارد.