فلسفه برای کودک

فلسفه برای کودکان چیست؟

0 0
Read Time:۵ Minute, 16 Second

فبک یا همان فلسفه برای کودکان که به فکرپروری نیز معروف است یکی از شاخه های علم فلسفه است که پاسخ سوال های ذهنی و عمیق را به زبانی ساده و قابل فهم به کودکان آموزش می دهد. آموزش فبک به کودکان به آن ها کمک می کند که تفکر فلسفی و قدرت استدلال آن ها تقویت شود.

فلسفه برای کودکان باعث پرورش تفکر انتقادی می شود

پیدایش فلسفه برای کودکان؟

در سال ۱۹۶۰ میتو لیپمن استاد فلسفه دانشگاه کلمبیا در نیویورک متوجه این مساله شد که دانشجویان او فاقد قدرت استدلال و قضاوت هستند. او متوجه این نکته شد که رفع این عدم توانایی دیر شده است و این مساله ریشه در آموزش های دوران کودکی آن ها دارد.

او در سال ۱۹۷۰ کتاب کشف هری استوتلیمر را نوشت و آن را به آزمایش عملی به مرحله اجرا درآورد. این کتاب شامل تمرین های ساده فلسفه ای بود که به معلمان بسیاری داده شد تا آن ها را با دانش آموزان خود کار کنند. چند سال بعد نتیجه آزمایش نشان داد که آموزش فلسفه به کودکان می تواند توانایی تحلیل و استدلال در بزرگسالی را تا حد بسیار زیادی تقویت کند..

لیپمن اعتقاد داشت که کودکان با عطش بالای کنجکاوی و میل به یادگیری به مدارس وارد می شوند اما سبک آموزشی غلظ و تاکید به حفظ کردن مباحث درسی به تدریج این اشتیاق را در آن ها از بین خواهد بود. او با انتشار این کتاب ها به دنبال تغییر در سبک آموزش به کودکان بود. این کتاب ها و نظریه های مختلفی که بعد از آن ارائه شد را می توان سرآغاز فبک یا همان فلسفه برای کودکان دانست.

فلسفه برای کودکان باعث پرورش تفکر خلاق در کودک می شود

فلسفه برای کودکان چیست؟

بعد از آن که با تاریخچه فبک آشنا شدیم در این بخش می خواهیم بدانیم فلسفه برای کودکان دقیقا چیست؟ برای شما هم احتمالا پیش آمده است که فرزند شما سوال هایی از شما بپرسد که دقیقا ندانید چه پاسخی باید به او بدهید؟ سوال هایی از قبیل آن که آن ها چگونه متولد شده اند؟ چرا افراد می میرند؟ بعد از مرگ چه اتفاقی برای آن ها می افتد و هزاران سوال دیگری که هر کودک متناسب با شخصیت خود از شما می پرسد.

فبک زمینه ای برای آموزش فلسفه و سوال های کلیدی کودکان به زبانی ساده و متناسب با سن آن ها است. تاکید اصلی این گرایش از فلسفه، نشستن سر کلاس های خشک و سرد فلسفه نیست! بلکه کودکان در جریان بازی ها، کتاب ها، تمرین ها و داستان های مختلف فلسفه را یاد می گیرند.

در این کلاس های آموزشی فلسفه طرز فکر فلاسفه ای مانند سقراط، افلاطون، هگل، ابن سینا یا ملاصدرا به کودکان آموزش داده نمی شود، بلکه فبک یک روش و رویکرد آموزشی است مهارت تفکر و گفت و گوی فعالانه را به کودکان آموزش می دهد. به عقیده بسیاری از افراد فلسفه باید به عنوان یک واحد درسی همراه با دیگر دروس در مدرسه به کودکان آموزش داده شود. این موضوع هنوز در بسیاری از کشورهای جهان مورد قبول واقع نشده است اما آموزشگاه های بسیاری به صورت خصوصی دوره های مختلف آموزش فبک برای کودکان را برگزار می کنند.

در کلاس های فبک کودکان چه چیزهایی یاد می گیرند؟

زمانی که شما کودک خود را در دوره های فبک ثبت نام می کنید، کودک شما چه چیزهایی یاد می گیرد؟

اصلی ترین و اولین چیزی که کودکان در فبک آموزش می بینند، مهارت گوش کردن است. کودکان یاد می گیرند به دقت به چیزهایی که می شوند گوش کرده و جنبه های مختلف آن را در همان لحظه شنیدن متوجه شوند.

این کلاس ها معمولا به صورت گروهی برگزار می شود. تمرین ها و فعالیت های آن هم به صورت گروهی و هم به صورت انفرادی است. در تمرین های گروهی کودکان یاد می گیرند با یکدیگر تبادل اطلاعات کرده و بهترین تصمیم جمعی را بگیرند.

در این دوره کودکان یاد می گیرند به مسائل از دیدگاه های مختلف نگاه کنند. می آموزند که یک مساله واحد می تواند چندین پاسخ و راه حل داشته باشد و مهارت حل مساله را آموزش می بینند.

کودکان با انجام تمرین های مختلف آموزش می بینند که بتوانند احتمال رویدادهای مختلف را حدس زده و خود را برای آن آماده کنند.

فلسفه برای کودکان موجب پرورش شهروندی دموکراتیک می شود

فلسفه برای کودکان چه مزایای برای کودک شما به دنبال خواهد داشت؟

اگر کودک شما دوره های فبک را بگذراند، اعتماد به نفس بالاتری به دست خواهد آورد و از صحبت کردن در جمع ترسی نخواهد داشت.

این دوره ها به کودکان شما کمک می کند که نگران بیان دیدگاه های مخالف دیگران نباشند و نظرات خود را حتی اگر مخالف با نظر جمع باشد، بیان کنند. همچنین کودکان شما می آموزند که نظرات مخالف خود را بدون غرض ورزی گوش کرده و آن ها را در صورت درست بودن بپذیرند. می آموزند در طرز فکر خود تجدید نظر کرده و روش های دیگر را امتحان کنند.

مهارت پرسشگری را یاد گرفته و حس کنجکاوی آن ها تقویت می شود. به کودکان آموزش داده می شود که با دلایل و مدرک آشنا شده و هیچ موضوعی را بدون دلیل رد نکرده و یا نپذیرند. این کودکان نسبت به کودکان دیگر راحت تر وارد اجتماع شده و با دیگران ارتباط برقرار می کنند. از قضاوت شدن نمی ترسند و تعامل دوستانه تری با دیگران برقرار خواهند کرد. می توانند موضوعات را دسته بندی کرده و به شیوه منظم تری به آن ها فکر کنند.

به آن ها کمک می کند که با هدف زندگی خود آشنا شده و متوجه این مساله شوند که در زندگی آینده خود دنبال چه چیزی هستند. این کودکان دیگر به صورت کورکورانه از دیگران تقلید نمی کنند.

 

منبع: https://bahooshak.com/blog/philosophy-for-children#:~:text=%D9%81%D8%A8%DA%A9%20%DB%8C%D8%A7%20%D9%87%D9%85%D8%A7%D9%86%20%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87%20%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C,%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AF%D9%84%D8%A7%D9%84%20%D8%A2%D9%86%20%D9%87%D8%A7%20%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA%20%D8%B4%D9%88%D8%AF.

Happy
Happy
۰ %
Sad
Sad
۰ %
Excited
Excited
۰ %
Sleepy
Sleepy
۰ %
Angry
Angry
۰ %
Surprise
Surprise
۰ %
تصویر نویسنده
مینا سادات موسوی موید

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *