مشاور

چه موقع نیاز به مراجعه به مشاوره را دارید؟

1 0
Read Time:۴ Minute, 6 Second


تشخیص به موقع اینکه چه موقع نیاز به مراجعه به مشاوره را دارید بسیار مهم است. ساده ترین راه برای تشخیص زمان مراجعه به مشاوره مشاهده ی دقیق رفتار فرزندتان است، منظور به صورت وسواس گونه نیست، بلکه مشاهده ای آگاهانه است.
رفتار هایی مانند افسردگی، اضطراب، پرخاشگری و انزوا را مد نظر بگیرید. البته باید بدانید که هر یک از این حالت ها در بعضی سنین طبیعی است.
در اینجا مواردی که با مشاهده آنها باید به مشاوره مراجعه کنید را برایتان آورده ایم .

۱-مراحل رشد کودک

الگوی رشد کودک به شدت به وراثت بستگی دارد. اگر همسالان کودکتان حرف می زنند، راه می روند و مهارت های مربوط به دوران رشد را پشت سر می گذارند، اما کودک شما هنوز آن مهارت ها را نیاموخته، دقت کنید شاید مربوط به وراثت است؛ اما در غیر این صورت به مشاور مراجعه کنید.
سر منشا خلق و خو بیولوژیک انسان است گاهی اوقات کودک شما خلق و خویش را از شما به ارث برده است؛ گاهی بعضی از رفتارها مثل نافرمانی در فرزندتان مشاهده می کنید که منشا ژنتیکی ندارد در این صورت باید به مشاور مراجعه کنید.
۲- مشاهده ترس در کودک
ترس از موقعیت ها و افراد غریبه در ۶-۷ ماهگی پدیدار می شود.حدود ۲ سالگی آغاز ترس از تاریکی کودکان و ترس کودک از تنها خوابیدن است و ممکن است تا ۵ سالگی ادامه پیدا کند.سوال درباره ی ترس از مرگ و ترس از دست دادن والدین و عزیزان در ۵-۷ سالگی رخ می دهد.
ترس در این زمان ها طبیعی ست، اما اگر شدت آن زیاد باشد و منجر به کابوس دیدن و اختلال در رفتار کودک تان بشود و یا مدت آن به درازا بکشد، بهتر است از یک مشاور مشورت بگیرید.

مراجعه به مشاوره کودک و نوجوان

۳- داشتن اضطراب بیش از اندازه
وقتی کودک به ۶ ماهگی برسد جدا شدن از والدین یا سرپرست اصلی برایش اضطراب آور خواهد بود.کودک در مواجه با اضطراب جدایی گریه می کند، قشقرق به راه می اندازد، عصبانی می شود یا با شما قهر می کند،
در این مواقع به او احساس امنیت بدهید نشانه های اضطراب جدایی غالبا تا ۳ سالگی تمام می شود.ترس و استرس از امتحان معمولا در دانش آموزان دیده می شود اما اگر این اضطراب موجب تنگی نفس، بی دقتی، تپش قلب و اختلال در عملکرد فرزندتان شده است، نیاز به مشاور دارید.

۴-افسردگی، انزوا و احساس گناه کودک
عذاب وجدان و احساس گناه از دردناک ترین احساسات کودکان و نوجوانانی ست که والدینشان طلاق گرفته اند، بیماری سختی گرفته اند یا مرده اند.ممکن است حادثه ای که برای او رنج آور بوده است؛همچون سو استفاده جنسی یا تصادف موجب پدید آمدن این رفتارها در کودک شما شده باشد.
اگر با گذشتن یک ماه از این حوادث، فرزندتان علایم افسردگی، اضطراب و انزوا را نشان می دهد، باید برای درمان اقدام کنید.
از نشانه های افسردگی در کودکان می توان به قطع ارتباط با دیگران، بازی نکردن با هم سالان، کم حرف شدن و به هم ریختگی الگوی خواب و غذا اشاره کرد.

مشاور کودک


۵- لجبازی کودک
۲ سالگی سن لجبازی کودکان است اما اگر او به مرور مدارا کردن را نیاموزد و تا ۶ سالگی همچنان لجبازی می کند ممکن است نتواند روابطش را به خوبی مدیریت کند.
۶- عدم توجه و تمرکز
اگر فرزندتان حواس پرت و بی دقت است، بعضی سوالات برگه ی امتحان را جا می اندازد، جزییات را نمی بیند و توصیه های شما را فراموش می کند، با یک مشاور صحبت کنید
عدم تمرکز به همراه بازیگوشی و فعالیت بی اندازه،ممکن است همان بیش فعالی معروف باشد.

مشاور نوجوان


۷- پرخاشگری
بروز هیجان خشم در هر سنی به شکل های متفاوت امکان پذیر است.
ممکن است کودکی در نوپایی، اشیا را پرتاب کند، در خردسالی هم بازی هایش را کتک بزند و در نوجوانی بد زبان و سرکش بشود و این شیوه های حل مساله تا پایان عمر با او باقی بماند.
پرخاشگری یا خشم های فروخورده در بزرگسالی دردسر ساز می شود.
مدیریت خشم و رهایی از احساس تنفر و حقارت، مهارت های هستند که خوب است فرزندتان از همان کودکی فرا بگیرد.
بهتر است پیش از تولد کودکتان، از یک مشاور بخواهید تا مهارت های فرزندپروری را به شما بیاموزد و شما را با نشانه های اختلالات رشدی و شخصیتی کودکان آشنا کند؛ تا با خیالی راحت و آگاه، پذیرای فرزند عزیزتان باشید.

درمان کودک بصورت بازی


معمولا والدین فکر می‌کنند که مشاور صرفا برای بزرگسالان است. برای از بین بردن این باور غلط باید به این نکته اشاره کرد که کودکان شرایط سنی خاصی دارند و این مسئله می‌تواند باعث بروز بیشتر، مشکلاتی مانند: نابهنجاری‌های عاطفی و رفتاری در آن‌ها شود. شیوه مقابله درست با این مشکلات می‌تواند در دوره‌هایی بعدی زندگی کودک موثر باشد.
از این رو باید مشکلات و بدرفتاری‌های کودک و نوجوان جدی گرفته شود و برای رسیدگی به این مسئله والدین می‌توانند از یک مشاور کمک بگیرند.

Happy
Happy
۰ %
Sad
Sad
۰ %
Excited
Excited
۰ %
Sleepy
Sleepy
۰ %
Angry
Angry
۰ %
Surprise
Surprise
۰ %
تصویر نویسنده
مینا سادات موسوی موید

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *